Verkkoliiketoiminta kytkeytyy saavutettavuuden käsitteeseen. Kun liiketoiminta on verkossa, ei yrityksen sijainti olekaan enää niin hirveän merkityksellistä – kunhan tuotelogistiikka vain pelaa.

Käytännössä tämä tarkoittaa myös kansainvälisten markkinoiden avautumista – tai ainakin mahdollisuutta sille. Nykyisin käsite ”verkkokauppa” on jo osittain vanhentunut. On vain kauppa. Niin paljon bisnestä tehdään jo verkkovälitteisesti ja suunta on kasvava.

Samanaikaisesti käydään keskusteluja siitä, että kivijalkakaupat eivät löydä liiketoiminnalleen jatkajia. Osa asiakkaista on äänestänyt jaloillaan. Kivijalkaliikkeessä ei välttämättä edes käydä, kun verkosta ostamisesta on tullut helpompaa.

Joskus olen myös miettinyt sitä, kenelle tarjontansa mahtavat edes suunnata ne liikkeet, jotka ovat avoinna klo 9-17. Eivät ainakaan monellekaan työssäkäyvälle ihmiselle, jotka kuitenkin saattaisivat olla olla asiakasryhmänä ihan kiinnostavia.

***

Automaattisesti verkkokauppa ei kuitenkaan tuo autuutta ja onnea. Kauppiaana sinun on osattava valita juuri omalle liiketoiminnallesi sopivat verkkokauppa-alustat, maksutavat ja logitiset järjestelyt.

Eikä sekään vielä riitä. Bisnestä ei tehdä, jos kauppaasi ei verkon syövereistä edes löydetä. Kilpailu on kovaa – löydettävyys ja erottuvuus ovat avainasioita.

Verkossa toimiessa sosiaalinen media on hyvä aputyökalu löydettävyyteen. Monet SOME-ratkaisuista ovat helppokäyttöisiä ja edullisia. Ne auttavat sopivasti yhdistettyinä merkittävästi verkkokaupan löytymisessä.

Somemarkkinoinnissa ratkaisee kuitenkin pitkäjänteisyys. Facebook-sivun tai Instagram-tilin avaamisesta ei ole paljoakaan hyötyä, jos niitä ei päivitetä säännöllisesti. Päivityksiä voidaan toki ulkoistaa, mutta tehokkaimpia, aidoimpia ja kiinnostavimpia ne ovat sellaisissa tapauksissa, kun päivittäjä löytyy omasta yrityksestä.

Kynnyskysymyksenä ei aina ole edes aika ja vaiva. Hyvällä asenteella ja tehokkaalla suunnittelulla saa paljon aikaan.

Verkkokauppaa ei voi kokonaan ulkoistaa. ”Tee mulle se” -asenne lopahtaa lyhyeen. Yrittäjän itsensä on sitouduttava kehittämistyöhön täysillä. Konsultaatioapua kannattaa hankkia tarvittaessa, muiden kokemuksia kannattaa kuunnella herkällä korvalla – ja parastaa parhaat vinkit omaan käyttöön. Haittaa ei ole siitäkään, että ymmärtää verkon toimintalogiikan.

Jo pienellä panoksella pääsee alkuun ja kokeilemaan. Olemassaolevaa on aina helpompi lähteä kaikkine rosoineen kehittämään kuin uutta synnyttämään.

Jos mahdollisuuksia on, kannattaa kortti kääntää ja kokeilla. Joku on aina voittaja.