Ajatuksia viestinnästä - ja vähän muustakin

Tervetuloa! Blogitekstit liittyvät pedagogiikkaan ja viestintään. Mukana on myös kirja-arvioita sekä pohdintaa musiikista, urheilusta ja elämästä yleensä…

Julkaistuja tekstejäni muualla

Kirjoitan mielelläni sinullekin. Ole rohkeasti yhteydessä hyvissä ajoin, niin kerron sinunkin tarinasi.
Yhteydenotot sähköpostitse: antilaheli@gmail.com

Vieraskynä-tekstit:

*Tampereen korkeakouluyhteisön kotisivu 12.2.2024. Digitaaliset osaamismerkit tekevät osaamisen näkyväksi (Yhteisartikkeli Sanna Brauerin kanssa)

*Tampereen korkeakouluyhteisön Teaching and Learning Centre (TLC)-blogi Uudet tekijänoikeustaidot haltuun – tietoa uuden tekijänoikeuslain merkityksestä opetustyössä (Yhteisartikkeli Kosti Nivalaisen kanssa)

*Seutukaupunkiosaajat 2022-2023 loppujulkaisu Keuruun mallinnettu opinpolku

*Seutukaupunkiosaajat-blogi Mitä olisi tapahtunut ilman hanketta?

* Seutukaupunkiosaajat-blogi Yritys-oppilaitosyhteistyön monet mahdollisuudet

*Seutukaupunkiosaajat-blogi Mitäs jos katsottaisiin hetki amisreformia ja koronaa positiivisen kautta?

*Seutukaupunkiosaajat-blogi Joustavia koulutuspolkuja Keuruulta

* BadgeFinland.fi OHO! – saavutettavampaa korkeakoulua etsimässä

* TAMK Journal Case Hyytiälä: Innovaatio oppimismenetelmänä

* TAMK Journal Minna Seppälä ja Heli Antila: Tahtoa on, mutta ei aikaa opetella ja omaksua

* TAMK Journal Matleena Laakso, Minna Seppälä ja Heli Antila: Tekniikka haastaa ja koettelee, mutta digitaalisten oppimisympäristöjen mahdollisuudet tunnistetaan

*ADHD 3/19 Marko Jääskeläinen & Heli Antila: Oho! on yhtä kuin osallisuutta ja hyvinvointia: eikä mikään vahinko

* TAMK-konferenssijulkaisu 2018 Maija Joensuu & Heli Antila: Saavutettava korkeakoulupedagogiikka

* Tamk.nyt Yhteistyössä on paljon potentiaalia

Kirja-arviot:

* Aikuiskasvatus: Organisaation kolmiyhteys

Onnismaa, Jussi. 2021. Organisaation aika, muisti ja etiikka. Basam Books. 220 sivua.

* Aikuiskasvatus: Tarinallisuus taipuu tiedetekstiinkin

Virtanen, Mikko t:, Hiidenmaa, Pirjo & Nummi, Jyrki (toim.). 2020. Kertomuksen keinoin. Tarinallisuus mediassa ja tietokirjallisuudessa. Gaudeamus.

Suora linkki artikkeliin

* Aikuiskasvatus: Populismin syvintä olemusta etsimässä

Herkman, Juha. 2019. Populismin aika. Vastapaino.

Suora linkki artikkeliin

* Aikuiskasvatus: Vuorovaikutuksesta tuoreesti ja käytännönläheisesti

Klemola, Ulla ja Talvio, Markus. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-Kustannus.

Suora linkki artikkeliin

Tarinankerronta (tilatut ura- ja opiskelutarinat):

TAMK Musiikki:

8/2022 Tammikuussa ensi-iltaan Puccinin Suor Angelica – näin tuotanto rakentuu

6/2022 Mitä tapahtuu ennen kuin viulu vingahtaa?

6/2022 Musiikin koulutus tienä ammattiin

3/2022 Kamarimusiikki tärkeässä roolissa TAMK Musiikissa

3/2022 Työelämäyhteistyötä parhaimmillaan

3/2022 Musiikkipedagogiopiskelija Tuuli Orasuo: Musiikin opettaminen voi olla muutakin kuin soittamista

2/2022 Lyömäsoittaja Teo de la Cruz tähtää orkesteriin ja opetustyöhön

2/2022 TAMKin musiikkiteatterikoulutus on opiskelijoiden suuressa suosiossa

TAOK – Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu:

Vuosi 2024:

1/2024 Maaria hurahti opiskeluun ja digiin opeopintojensa aikana

1/2024 Täydennyskoulutuksesta apuja uuden opintojakson suunnitteluun

1/2024 TAMKin ammatillisten opettajankoulutusten suosio kovassa nousussa

1/2024 Sanna Brauer aloitti TAOKissa: ”Vahva verkosto-osaaminen tärkeää opettajan työssä”

Vuosi 2023:

Tekstit luettavissa TAOK-blogista https://blogs.tuni.fi/taokblogi/2023/

1/2023 Eläkepäiville siirtyvä Sissi Huhtala: ”Tanssi jatkuu niin kauan kuin jalat liikkuvat”

1/2023 Tutkijat ja tekijät ammatillisen koulutuksen ohjauksen ja tuen kysymysten äärellä (yhteisartikkeli Katariina Hakalan kanssa)

2/2023 Ohjaavasta opettajasta opettajankouluttajaksi: Ville Palkinen aloitti TAOKin lehtorina

3/2023 Keväällä erkkaopeksi valmistuva Susan Ruusunen: ”Opinnoista saa irti juuri niin paljon kuin itse haluaa”

3/2023 Kuinka tukea syväoppimista

4/2023 Inkluusio, osallisuus ja saavutettavuus – vielä hetki aamukahvitunnelmissa

4/2023 TAOKin uusi lehtori Taina Eweiss: Pedagoginen yhteiskehittäminen ja dialogisuus tärkeää muutostilanteissa

5/2023 Mistä hakupisteitä oikein saa?

5/2023 Jatkuvan oppimisen puolestapuhuja Kirsi Purhonen aloitti TAOKissa

8/2023 Taitoja työelämään osaamismerkein

9/2023 Tulevaisuussuuntautunut ohjaus – keskiöissä oppijan toimijuus, vahvuudet ja voimavarat

10/2023 OPO-haun valintakurssi koettiin tasa-arvoisempana valintatapana

10/2023 Nuorten mielenterveyden tuki tärkeää erityisesti nivelvaiheissa

11/2023 Lempeän webinaarin synnyttämiä fiiliksiä

12/2023 Arvoa ja arvottomuutta monesta näkökulmasta tarkasteltuna

12/2023 Jatkuvan oppimisen pedagogiikka korkeakouluissa. Mitä se on ja mitä se voisi olla? (Yhteisartikkeli Hanna Teräksen kanssa)

12/2023 Harjoittelu voi olla mahdollisuus tutustua johonkin uuteen

Vuosi 2022:

1/2022 Toimiva vuorovaikutus vanhempien kanssa avainasemassa

3/2022 Ammatillisen opettajan työstä löytyy lukuisia veto- ja pitovoimatekijöitä

4/2022 Hyvästä hankkeesta kannattaa kertoa muillekin

5/2022 Majoitus- ja ravitsemusalan muutoskyvykkyydelle tukea Kyvykäs-hankkeella

5/2022 Yliopettaja Päivi Lehtonen on nähnyt opettajuuden muutokset aitiopaikalta: ”Kokonaisuus koostuu pienistä palasista, mutta monipuolinen työ rikastaa elämää”

8/2022 Kehityspäällikkö Anne Vaahtio Winnova: Nila-valmennus toi meille uutta potkua kehittämiseen ja strategiatyöhön

8/2022 Pedaforumissa – uusia eväitä antamassa ja saamassa

8/2022 Montclair State Universitystä vieraita TAOKissa: Keskustelua käytiin korkeakoulujen saavutettavuudesta

9/2022 TAOKin uusi lehtori Tuomas Mäki-Ontto: Verkostoyhteistyö tärkeää ammatillisen opettajan työssä

9/2022 Osaatko opettajana katsoa tulevaisuuteen?

10/2022 Korkeakoulupedagogiikkaa – asiantuntijuutta, työelämäläheisyyttä ja tutkimusperustaisuutta

11/2022 Marja Keräsen urapolku vei insinööristä opettajankouluttajaksi

11/2022 Parasta on saada olla opettajaopiskelijalle tukena hänen opettajuutensa kasvussa

12/2022 Monen uran mies Jaakko Kyläkoski on nyt matkalla amiksen opoksi

12/2022 Mukana Digivisio2030-työskentelyssä

Vuosi 2021:

01/2021 Opokoulutus toi rohkeutta pysähtyä ja antaa aikaa opiskelijalle

01/2021 Kansainvälinen operyhmä – kielikylpyä ja monikulttuurista opettajuuden kehittymistä

01/2021 International Teacher Group

01/2021 Jokainen ammatillinen opettaja tarvitsee erkkaopen silmälasit ja saappaat

01/2021 Opeopintojen paras anti: verkostoitumista, digiä, erkkaa ja oman opetuksen kehittymistä

01/2021 Opehaku on meneillään – mikä askarruttaa?

01/2021 Erityisopettajaopinnoista tukea omalle työlle

01/2021 Mari Muurimäki etsi haluamansa harjoittelupaikan, josta tuli hänelle myöhemmin työpaikka

01/2021 Opettajan ammatti on murroksessa  ammatilliset opettajankoulutukset kiinnostavat silti

3/2021 Marjut opiskeli opoksi käymättä kertaakaan kampuksella

3/2021 Myönteinen ajattelu, toivo ja erilaisten näkemysten ymmärtäminen ensiaskeleita ympäristöajattelussa

3/2021 Etäopetus – miten opettajien opettajat sen kokevat

4/2021 Ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia Yrityskylän opetus- ja ohjaamisharjoittelusta

4/2021 Turvallisuuskoulutuksille hyvää palautetta opiskelijoilta

4/2021 ”Sain opettajan työstä hyvän kokonaiskuvan” Outi Moilanen teki opeopintojen kehittämistyön ja osan harjoittelusta hankkeessa

5/2021 Erityisopettajat ja opinto-ohjaajat ovat mahdollistajia, tukijoita ja verkosto-osaajia

5/2021 Täydennyskoulutusta ja kehittämishankkeita myös lukio-opetuksen kehittämiseen

6/2021 Luottamus, tukeminen ja minäpystyvyyden vahvistaminen tärkeää opettajan työssä

8/2021 Musiikkialan osaaja Mari Leppävuori aloitti TAOKissa syksyllä

8/2021 Jukka Kemppi siirtyi ammatilliselta puolelta opekorkeaan: ”Katson nyt opettajuutta uudesta näkökulmasta”

9/2021 Motivaatio pysyy yllä, kun opettajakin uskaltaa kokeilla ja keskustella

9/2021 Kuinka opoportfoliosta tulikin Hollywood-video?

10/2021 Vaativan erityisen tuen erikoistumiskoulutus: moniammatillista yhteistyötä ja verkostojen rakentamista

10/2021 Opetusharjoittelu on myös työelämäkumppanuuksien kehittämistä

10/2021 Kestävä ohjaus korkeakoulussa – moninaisuuden huomiointia ja yksilön arvostusta

11/2021 Erityispedagogiikan opintokokonaisuus (25 op) Tampereen ammatillisen opettajakorkeakoulun ja Tampereen yliopiston yhteistyönä

11/2021 Portfoliokokemuksia: ”Olen tyytyväinen, että lähdin tälle matkalle”

12/2021 Monimuoto-opiskelussa opiskelijalla on niin valtaa kuin vastuutakin

Vuosi 2020:

12/2020 Ohjaustarve ja oppimisen tuki korostuvat oppivelvollisuuden laajentuessa

12/2020 Pohjalaisakkojen tiimi jatkaa yhteistyötä opo-opintojen jälkeenkin

12/2020 Olenko hakukelpoinen ammatilliseen opettajankoulutukseen?

12/2020 Erkkaopen opinnoista on hyötyä myös aineenopettajille

Pirkanmaan Pohjoisviitta:

https://www.ruovesi-lehti.fi/pohjoisviitta-6.162.d9ab7894c8

2/2023 Lähilomalle virkistäytymään (pääkirjoitus)

2/2023 Ruovedellä luonto on läsnä talvellakin (yhteisartikkeli Anna Häyrysen kanssa)

2/2023 Virtain Pukkivuoressa tekemistä moneen makuun

2/2023 Marttisesta välinevuokrausta ja ohjattuja aktiviteettejä ihan kaikille

2/2023 Palveleva paikallinen rautakauppa

2/2023 Autohuolto Isokivijärvi: Tulevaisuus sähköauton parissa?

1/2023 Rapukartano: ”Pankkiuskollisuudesta on hyötyä uutta investoidessa”

1/2023 Virhydro Oy – virallinen Husqvarna-jälleenmyyjä vuodesta 2006

2/2022 Keiturin Soten etuna nopea ja joustava toiminta

2/2022 Vilenin leipomo 70 v – ruorissa kolmas sukupolvi

2/2022 Kolarikorjaamo ja Automaalaamo Iivonen Oy: Harrastuksesta perheyritykseksi

2/2022 Kotimaisuus, ekologisuus ja palvelu kaluste Katjan kilpailuvaltteina

Hankeviestintä:

Haluatko minut vieraskynäkirjoittajaksi tai kolumnistiksi?

Ole rohkeasti yhteydessä: antilaheli@gmail.com