Aina joskus käy näin.

Olen valmistelemassa luentoa sinällään jo melkein valmiista materiaalista – ja sitten päätän kuitenkin tehdä kaiken uusiksi.

Toteutin keväällä verkkokyselyn, jossa vastaajat saivat kertoa valitsemistani koulutusaiheista mieluisimman. Kärkeen nousi tapahtumatuottaminen. Tuolloin en osannut aavistaa, miten ajankohtainen aihe juuri nyt on. Tuotantopuolella tilanne on kaamea ja yleisöpuolella tapahtumia kaivataan kipeämmin kuin koskaan ennen.

Luentoni ei silti ole koronaa, vaan haluan tuoda pirteitä ideoita siihen maailmaan, joka toivottavasti epidemian jälkeen jälleen koittaa.

Luentoni järjestäjänä toimii Virtain kansalaisopisto ja näillä näkymin se pystyttäisiin toteuttamaan turvallisesti Virtain Rantatien koulun isossa juhlasalissa riittävin turvavälein.

Rantarock Virroilla juhannuksena 1990. Kuva: Heli Antila.

Luentoa valmistellessani mietin omaa suhdettani tapahtumiin.

  • Olen opettanut tapahtumatuottamisen viestintää ammattikorkeakoulussa.
  • Olen järjestänyt akateemisia hankeseminaareja.
  • Olen toiminut Nuorten SM-hiihtojen lehdistöpäällikkönä.
  • Olen ollut Elävän musiikin yhdistyksen puheenjohtajana.
  • Olen osallistunut tapahtumajärjestelyihin ja toiminut juontajana.
  • Olen tehnyt teemalehtiä ja käsiohjelmia tapahtumiin.
  • Olen tehnyt tapahtumien mediatiedotusta.
  • Toimittajana olen raportoinut, valokuvannut ja kirjoittanut lukuisista tapahtumista.
  • Vapaa-ajalla olen osallistunut paljon esim. konsertteihin, urheilutapahtumiin ja kuvataidenäyttelyihin.

Tapahtuma-alaa on tullut vuosien varrella tarkasteltua varsin monenlaisesta näkökulmasta. Elävän musiikin yhdistyksen aikana vallitsi vahva tee se itse -henki. Toteutimme omissa tapahtumissamme kaiken ihan konkreettisesti itse.

Sen sijaan isot urheilutapahtumat ja rock-festivaalit, joiden järjestelyissä olin mukana, toimivat selkeinä ja hyvin ohjattuina projektitiimeinä. Oma roolini oli viestinnän puolella, mutta osallistuin myös yleisiin suunnittelupalavereihin ja näin vierestä sen valtavan työmäärän, joka isojen tapahtumien eteen tehtiin.

John Irving Turun kirjamessuilla vuonna 1998.
Tapahtumat tarvitsevat tähtiesiintyjiä. Kuva: Heli Antila

Luentoa valmistellessani hoksasin myös sen, miten erilainen tapahtumakokemus on osallistuvan yleisön tai toimittajan näkökulmasta. Työkseen paljon tapahtumia kiertävä toimittaja näkee myös aitiopaikalta sen, miten paljon uusia ideoita tapahtumajärjestelyssä on lopulta hyödynnetty tai kierrätetäänkö tapahtumissa vuodesta toiseen lähes samoja tervehdyssanoja.

Kyllä. Luennon suunnittelu lähti siis jälleen lapasesta. Olen käynyt luentoa varten useita kiinnostavia keskusteluja, selaillut vanhoja valokuviani esitystä varten ja lupautunut jo mukaan alustavasti yhteen uuteen kirjaprojektiinkin.

Onneksi näitä tilanteita tulee. En muistanutkaan akateemisten teoriavuosien jälkeen miten innostavaa tapahtumien järjestely lopulta onkaan – kaikesta työläydestään huolimatta.

Varmasti yksi haastavimmista lavarakennelmista.
U2 Helsingissä vuonna 2010. Kuva: Heli Antila.