Viime viikolla ihmettelimme opinnäytetyötään aloittelevien ammattikorkeakouluopiskelijoiden kanssa, miksi ihmeessä yritysten tarjoamista opinnäyteaiheista ei ole ylitarjontaa. Muut opinnot alkavat olla monella kasassa, mutta opinnäytetyön toimeksiantaja on vielä hakusessa.
Viittä vaille tradenomit tarkastelivat asiaa selkeästi liiketalouden näkökulmasta ja pohdimme mikseivät yritykset kaipaa markkinointisuunnitelmia, toimintansa kehittämissuunnitelmia, asiakaskyselyitä, markkinatutkimuksia jne.
Nämähän ovat käytännössä juuri niitä pitkällisiä ja työläitä työtehtäviä, johon yritysten omalla henkilöstöllä harvoin jää aikaa. Ja usein selvitystä on muutenkin järkevää pyytää sellaiselta taholta, joka arvioi yrityksen toimintaa ulkopuolisena ja tuntee aihealueen teoriataustan – siis vaikkapa alan ammattikorkeakouluopiskelijalta.
Kaikkien osalta kyseessä on siis win win -tilanne. Yritys kertoo mitä tarvitsee ja kaupallisia aineita korkeakoulussa opiskellut opinnäyteyötä vaille valmis opiskelija tarjoaa hänelle opinnäytetyössään vinkkejä siihen.
Sitten tajusimme sen.
Kyseessä on vain se, että yritykset eivät tiedä mahdollisuuksista teettää opinnäytetyötä. He eivät ehkä ole edes tehneet aiemmin yhteistyötä korkeakouluopiskelijoiden kanssa, joten kyseessä on hieman eri asia kuin toisen asteen opiskelijoiden yhteistyössä. Kyse on aikuisista opiskelijoista, joilla on elämänkokemusta ja tietotaitoa sekä kykyä teoreettiseen ajatteluun.
Ideoita ja aiemmin tehtyjä opinnäyteöitä voit tarkastella Theseuksesta, jonne on jo usean vuoden ajan koottu ammattikorkeakouluissa tehtyjä opinnäytetöitä. Ihan sinunkin oma aiheesi voisi olla siellä luettavissa vuoden päästä.
Jos tunnet korkeakouluopiskelijoita tai lehtoreita, ole rohkeasti yhteydessä ja kerro tutkimustarpeistasi. Jos yrityksesi toimii Ylä-Pirkanmaalla, voit ilmoittaa aiheesi esimerkiksi Poko ry:n opinnäytepörssiin tai suoraan allekirjoittaneelle.
Kannattaa kokeilla!
Teksti ja kuva:
Heli Antila
lehtori, vastuuvalmentaja TAMK